سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به انتقاد مسکو از موضع وزارت خارجه آمریکا در قبال معاهده جامع ممنوعیت آزمایش هسته‌ای گفت، مقام‌های واشنگتن روند اجرایی شدن معاهده مذکور را آهسته کرده‌اند و در عین حال به حفظ زیرساخت نظامی هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

روسیه: آمریکا به حفظ زیرساخت آزمایش اتمی خود ادامه می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در آمریکا گفت:‌ این نشان دهنده سیاست واشنگتن بر اساس این اصل است که آنچه برای آمریکا مجاز است برای دیگر کشورها مجاز نیست! آمریکا آخرین دولتی است که به دیگران در مورد تهدیدات معاهده مذکور و رژیم جهانی ممنوعیت آزمایش هسته‌ای سخنرانی می‌کند.

وی افزود: در ۲۵ سال گذشته واشنگتن روند اجرایی این معاهده را آهسته کرده و از تصویب آن امتناع می‌کند. دولت آمریکا ضمن اعلام پایبندی خود به توقف آزمایش‌های هسته‌ای، به حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای نظامی خود از جمله سایت آزمایشی در نوادا آن هم در آمادگی کامل عملیاتی ادامه می‌دهد.

به گفته این دیپلمات روس، واشنگتن ایده آزمایش‌هایی با مقیاس بزرگ، مفهوم یک ارتقای تمام عیار زرادخانه استراتژیک خود و همچنین تولید انواع جدید مهمات هسته‌ای را رد نمی‌کند.

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین خاطرنشان کرد: مسکو در سال ۲۰۰۰ این معاهده را تایید کرد. ما و اکثریت جامعه بین‌الملل بیش از ۲۵ سال است که منتظریم آمریکا از ما پیروی کند. اما این انتظارات بی نتیجه بوده است.

وی گفت:‌ عدم اقدام مناسب از سوی آمریکا ما را مجبور می‌کند تا اقداماتی را برای بررسی چارچوب این معاهده انجام دهیم. نقض توازن استراتژیک جهانی غیرقابل قبول است.

"میخائیل اولیانف"، فرستاده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اتریش در کانال تلگرامی خود گفته بود که مسکو به دنبال عقب نشینی و لغو تایید این معاهده است تا همانند واشنگتن عمل کند که این معاهده را هنوز تایید نکرده است.

وی خاطرنشان کرد که این خروج به منزله تمایل برای از سرگیری آزمایش‌های اتمی نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در نشست پنجم اکتبر کلوب گفتمان "والدای" گزینه عقب نشینی از تایید این سند را مطرح کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.